Безпека дорожнього руху
Автомобілі, мотоцикли на вулицях рухаються з великими швидкостями.
Обстановка може змінюватися блискавично, і тому під час переходу вулиці
необхідно постійно і уважно за нею спостерігати.
Майже дві третини дітей, і навіть дві п'ятих дорослих людей
потрапляють під колеса автомобіля саме через те, що не можуть вчасно
передбачити небезпеку. Тому, поряд з вивченням "Правил дорожнього руху",
діти повинні набувати навичок спостереження: як дивитися, як помічати,
визначати швидкість, відстань, напрям подальшого руху транспортного
засобу, як передбачити появу прихованого від погляду транспорту.
Переважаюча кількість нещасних випадків з пішоходами, пасажирами
трапляється саме тоді, коли вони поспішають, хвилюються, бігають.
Отже,
надмірна поквапність і біг на проїзній частині вулиці мають бути
виключені, вулиця обманлива: здається, в цю хвилину немає жодного
транспортного засобу, а через секунду він може непомітно виїхати з
провулка чи з-за повороту. Перехід вулиці — це всього 10—20 с, і тому на
цей час слід припинити розмови й уважно спостерігати.
Причини аварій з боку водія поділяються на безпосередні, за яких
виникають умови, що погіршують обробку інформації (наприклад, втома,
алкогольне сп'яніння), і професійні, пов'язані з діяльністю водія.
Причини ДТП, пов'язані з умовами і станом водія, поділяються на
фізіологічні, залежні від особистих якостей і від досвіду.
Класифікація причин ДТП, безпосередньо пов'язаних з діяльністю водія:
спроба самовбивства або спеціального зіткнення; несвідомий стан або
сон; помилка впізнання; помилка при прийнятті рішення; помилкова
поведінка.
Причини аварій на автошляхах з боку пішоходів: перехід проїжджої
частини у місці, не призначеному для цього або на заборонний сигнал
світлофора; перехід вулиці безпосередньо біля транспорту, що стоїть або
наближається; перехід вулиці в місцях, де вона погано продивляється в
обидва боки; раптовий вихід пішохода на проїжджу частину з-за
транспорту, що стоїть; розваги на проїжджій частині або поблизу неї;
неуважність під час переходу вулиці.
Стандартні аварійні ситуації для пішоходів у дорожньому русі:
— автобус, тролейбус, що стоїть на протилежному боці вулиці, до якого
намагається встигнути пішохід, зосереджуючи увагу на меті свого руху,
він може не помітити машини, що наближається; рідний дім, школа,
магазин, кіоск тощо — мета руху дитини через вулицю;
— знайомі, товариші, яких пішохід побачив на протилежному боці вулиці;
— друзі, які йдуть трохи попереду під час руху групою (той, що йде позаду, може не помітити небезпечного для себе автомобіля);
— м'яч, що викотився на дорогу, собака, яка вибігла на проїжджу частину (для дитини, яка біжить услід);
— пішохід, який крокує поруч (найчастіше під час розмови);
— транспортний засіб, що наближається праворуч і
ліворуч"(спостерігаючи за ним під час переходу, пішохід може не помітити
автомобіля, що наближається з протилежного боку);
— на вулиці з малоінтенсивним рухом транспорту, що справляє
враження "пустинності", дитина вибігає на проїжджу частину не дивлячись;
— школяр рухається по тротуару й, не оглянувши проїжджої частини, починає переходити її навкіс;
— діти бавляться поблизу дороги і, захоплені грою, вибігають на проїжджу частину;
— пішохід готується до переходу вулиці і не помічає автомобіля, що
повертає праворуч (для того, щоб його помітити, слід подивитися не лише
праворуч, але й ліворуч, позад себе);
— дитина не звикла дивитися вдалину, щоб виділити малопомітні предмети;
— людина може не помітити автомобіля темного кольору на темному тлі, який рухається з великою швидкістю, або мотоцикла, мопеда;
— дитина пробігає чи проїжджає на велосипеді повз виїзд з подвір'я
будинку, території підприємства і не помічає автомобіля, що виїжджає;
— на значній відстані від пішохода з'явився автомобіль чи мотоцикл,
що швидко наближається. Помітивши автомобіль здалеку, пішохід не може
визначити час подолання ним цієї відстані і починає переходити вулицю,
не маючи для цього резерву часу;
— помітивши автомобіль один раз, пішохід більше не дивиться в той
бік, хоч необхідно через деякий час поглянути повторно — перша оцінка
буває неточною, адже могли змінитися швидкість руху автомобіля, його
напрям або з провулка чи подвір'я виїхав інший автомобіль;
— водій забув вимкнути світловий покажчик лівого чи правого повороту і
ще їде прямо, а пішохід тим часом переходить вулицю, вважаючи, що
автомобіль повертатиме перед нею;
— водій великогабаритного транспортного засобу виконує поворот, а
пішохід стоїть на розі радіуса повороту (під час повороту автобуса,
вантажівки з причепом та інших габаритних транспортних засобів передні
та задні колеса рухаються за різними траєкторіями). Якщо стояти близько,
автомобіль може збити людину задньою частиною кузова чи причепа;
— пішохід знаходиться позаду автомобіля, який стоїть, або подається заднім ходом, і водій не помітить людини;
— у темну пору доби пішохід розраховує, що водій бачить його і може
об'їхати чи зупинитися; якщо світло фар автомобіля спрямоване на
пішохода, то це ще не означає, що водій бачить людину; коли ввімкнене
ближнє світло, то воно освітлює проїжджу частину тільки за кілька метрів
перед автомобілем.
Немає коментарів:
Дописати коментар